Kiedy należy serwisować klimatyzację?

Polska nie jest krajem, w którym klimatyzacja nie jest wymogiem koniecznym, niemniej jednak 90% kierowców ją posiada. Jeśli samochody w latach 90-tych produkowano w 50% z wbudowaną klimatyzacją i za taką wersję należało więcej zapłacić, to mniej więcej od roku 2000 klimatyzacja stała się standardem. Nie jest również tajemnicą, że w Polsce głównie kupujemy auta używane z zagranicy, a obecnie roczniki od 2000 w górę mają największy udział w tej sprzedaży.

Kiedy zrobić serwis klimatyzacji?

Jest kilka wytycznych odnośnie do tego, kiedy należy zrobić serwis klimatyzacji i warto szybko do tego przejść. Klimatyzacja uchodzi za sprzęt, który się nie psuje, ale oczywiście tak nie jest. Spójrzmy na to, kiedy zrobić serwis klimy.

1. Zakup używanego samochodu

Nigdy do końca nie wiemy co „siedzi” w używanym samochodzie. Klimatyzacja może i działać na jeździe próbnej, ale nie warto wierzyć pierwszemu wrażeniu. Na przegląd klimy pojedźmy przed zakupem albo zaraz po nim. W takiej sytuacji łatwiej w razie czego będzie nam odzyskać przynajmniej cześć pieniędzy. Przegląd powinien obejmować:

– sprawdzenie szczelności układu,

– sprawdzenie ilości czynnika chłodniczego (wielu sprzedawców spuszcza czynnik do niemal minimalnego poziomu, a co po niektórzy są w stanie nabić klimę propan-butanem. Propan jest jak wiadomo skrajnie niebezpieczny, a zbyt mała ilość czynnika zagraża sprawności układu),

– dezynfekcja układu klimatyzacji i wentylacji (najczęściej ozonowanie),

– wymiana filtra kabinowego,

2. Wymiana filtra kabinowego co pół roku

Przez niesprawny filtr kabinowy dostaję się do układu najwięcej zarodników pleśni, grzybów oraz innych zanieczyszczeń. Zbyt zapchany filtr z kolei ogranicza przepływ powietrza przez nawiewy. Najlepiej jest wymieniać filtr 2 razy do roku:

– wiosną,

– bezpośrednio przed sezonem zimowym.

3. Co wiosenny przegląd

Zawsze na wiosnę powinniśmy pojechać do serwisu klimatyzacji w następujących celach:

– sprawdzenie poziomu czynnika chłodniczego i ewentualne dobicie go,

– dezynfekcja układu (możemy również zrobić to sami za pomocą specjalnego sprayu),

– wymiana filtra kabinowego (o czym wspomniano wcześniej).

4. Kiedy nieprzyjemnie pachnie

Kiedy z naszej klimy zaczyna nieprzyjemnie pachnieć, nie mamy innego wyboru — należy wybrać się do serwisu. W tym wątku nie ma nawet co dodawać, po prostu grzyby i pleśń uwiły sobie przytulne gniazdko w naszym układzie.